Brunetten tycker.. som Fredrik (?!)

Fredrik Virtanen skriver på Aftonbladet om döda och (därmed) överskattade kändisar genom tiderna.

"Att dö är som bekant det fiffigaste karriärdraget en artist kan göra.

Döden ger omedelbar respekt, ökad försäljning och i vissa fall kultförklaring.

Helst bör man dö med rätt tajming. Att överleva kan vara förödande för statusen. "


Jag brukar inte gilla Fredrik, då jag tycker han är lite pretto - men här har han verkligen satt pricket över i:et i sin text.

" Halvbegåvningar som Jimi Hendrix, Janis Joplin, Tim Hardin, Jim Morrison och Jeff Buckley hade varit i stort sett bortglömda i dag om de överlevt. De dramatiska dödsfallen svepte in dem i ett romantiskt skimmer och gav dem dyster kredd.

Kurt Cobain är förstås mycket mer nyttig för världen som Jesus-figur än som en sakta borttynande grunge­kofta med allt klenare låtar.

Låter jag cynisk?

Tänk efter själv: visst älskar du Kurt Cobain, Ian Curtis och Johnny Thunders - och John Lennon mer än Paul McCartney - extra för att de råkar vara döda?

Yes, mamma, visst gör du det.

Det bor en liten dödsförtjust emo i oss alla"

Läs själva på: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/kronikorer/fredrikvirtanen/article3271925.ab



Brunetten tycker:

Elvis Presley - Bra? Ja. Överhypad för att han dog? Ja.
Jimi Hendrix -  Jävligt duktig onekligen, men ja, nog en gnutta overrated.
John Lennon - Det gör ont i mig att skriva att han skulle vara överskattad, därför gör jag inte det.
2pac - DON'T even get me started!
Kurt Cobain - En knarkande grunge-gud som jag inte kan annat än hata att älska.. eller älska att hata?

Joplin och Thunders har jag ingen riktig koll/åsikt om.

Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: Lotta

So sorry, men kallar man Janis Joplin och Jimi Hendrix för halvbegåvningar så förtjänar man ett nackskott, typ. Virtanen är ett sär.

2008-09-10 @ 18:00:52
URL: http://blogg.se/lillaenglund/
Postat av: ems

passa dig noga med jimi! rent tekniskt var han kanske itne som dagens skills, men han öppnade upp för något sååå mkt större... du ska få ltie spö när du komma från trollywood! ;) puss

2008-09-11 @ 09:13:17
Postat av: Björn

hej jag tycker att 2pac är kewl du bode inte skojja om hånom

2008-09-11 @ 21:13:28
URL: http://brunettens.blogg.se/
Postat av: Jessica Anshagen

Har inte någon direkt större koll på någon utav de där lirarna :P Eller såklart man har koll, bara väldigt ointresserad :)

2008-09-12 @ 08:48:39
URL: http://jessipunktse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0