Mina påskägg

Är man 20 år så får man inga påskägg, det kan jag göra klart för er på en gång. I varje fall inte i min familj. När jag var mindre blev det dock äggletande på hög nivå hemma hos mormor vart enda år. Jag kan fortfarande känna paniken som kom krypandes om lillasyster hittade sitt ägg först och började smaska på sitt godis. Intensiteten i letandet ökade dramatiskt och jag vände upp och ner på varenda soffkudde för att senare upptäcka att ägget fanns bakom böckerna i bokhyllan - precis som året innan.

Jag minns ett år, 2004 var det till och med - då jag fick en parfym i mitt påskägg av min dåvarande pojkvän. Jag var sexton och hade aldrig fått en så dyr parfym (om det inte var så att någon tröttnat på sin och kränkt den till mig). Jag svävade på moln i flera dagar och har fortfarande flaskan kvar. En annan ägg-höjdpunkt var när jag och min syster fick varsin mobiltelefon i äggen av vår morfar. Oväntat, kul och praktiskt! Jag tror till och med att det var så att vi fick godis OCKSÅ. Snacka om bortskämda ungar!

Nyss kom det in en liten pojke här i butiken och köpte godis för vad som såg ut att vara hans livs första guldpeng. Min fråga blir då; vilken stackars unge måste köpa sitt eget godis på påskafton? Föräldrar, skärpning!

Jag vet att påsken inte handlar om godis och bla bla bla. Men förfan. Svenska kristna högtider är förlegat. Vi lever i tvåtusentalet nu, är det inte dags att lägga handen på hjärtat och säga "jag ska sluta vara en bakåtsträvare"? Jag tror knappast att min familj är den enda som inte sitter och snackar om Jesus död och återuppståelse under påskmiddagen ikväll? Det är bra att högtiderna finns kvar, för då får man tid för det som egentligen är viktigt i livet; spendera tid med nära och kära. Och äta massa godis!

Dock så tycker jag fler ska göra som vi börjat göra; bojkotta påsk/jul/midsommar-maten. Det är gott, EN gång om året. Nästa år blir det fan tacos på julafton.

Kommentarer
Postat av: Matte

Haha, jag är som du vet 23, och t.o.m jag fick ett påskägg ;P

2008-03-23 @ 02:20:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0