Åre 2009

Klantiga jag har slarvat bort sladden till min kamera så jag kan i nuläget inte föra över mina bilder. Som tur är hade Emelie också med sig en kamera så ni får nöja er med ett urval av bilderna därifrån.

Färden upp var lång och vi var fulla av förväntan. Varken Peter eller Martin hade varit i Åre tidigare så de pekade glatt på varenda kulle med snö på och undrade "Är det där Åre?" och "när är vi framme egentligen?".

Ungefär 1 miljon timmar efter avfärden hemmifrån var vi på plats i Tegefjäll. Åreskutan reste sig som ett vit monster bakom oss och vi kunde knappt bärga oss tills vi skulle få skutta ut i backarna. Ett liftkort kostade för övrigt 1700 kronor. ETTUSENSJUHUNDRAKRONOR. Det är ju fan stört - men såhär i efterhand så är det ju värt det.

  

Så for vi kommit fram slocknade vi på soffan som ni ser på bild nummer två. Kvällarna i övrig spenderades antingen utslagna framför någon random film på TV eller med att spela Monopol eller Risk. Tyvärr måste jag erkänna att Emelie - världens förmodligen sämsta förlorare och vinnare(?!) stog obesegrad i de Riskomgångarna vi körde.



På toppen! "Ner kommer man alltid"

Peter mitt lilla klanthjärta lyckades med en rejäl vurpa första dagen och gjorde illa armbågen. Till en början verkade det inte så farligt men framåt kvällen åkte vi till sjukan. Hela armbågen var full med blod och läkaren drog fram den största nål jag någonsin sett och sög ut det. Fyfan. Han stannade sedan hemma och vilade upp sig andra dagen medans jag, Emelie och Martin begav oss till toppen i det soliga vädret. Kallt som satan dock.

  

#1 Jag kommer farandes nerför universums längsta transportsträcka.

#2 Okej. Så här var det, hela veckan hörde vi ett konstig ljud innifrån väggen. Vi kom fram till att det måste vara ett djur som som försökte bygga bo därinne eller något. Så jag försökte få den jävlen att fatta att det var dags att emigrera till en annan stuga genom att skrika och banka på väggen. TYSTNAD. Efter en stund drog det igång igen och efter många tappra försök gav jag upp mina utdrivnings.. metoder. Senare kom vi på att det var en vattenledning som lät och att det lät varjegång någon i våran fyralägenhetsvilla använda vatten. Great eller hur? Självklart hade jag och Peter rummet som låg intill den väggen...

#3 Näringsriktigt och gott enligt kostens alla regler. Oh yeah!





Efter tre dagar bytte jag till skidor, perfekt att hinna med både snowboard och skidisar på bara en vecka. Vi hittade massa roliga skogsvägar i Ullådalen som vi brände tusen gånger om. Vi drack fram chocklas, tog larviga turistbilder, föråt oss på snabbmakaroner och sov obekvämt i de hårda sängarna som pricken över i:et i kombination med vår träningsvärk.

På vägen hem var det snöstorm och vi fick köra i 50 km/h på 90-vägar ända från Åre till Sundsvall. Vi fick även hjälpa till att dra upp en Saab ur diket. Tss, Saab kan man ju inte köra, nästan så de fick skylla sig själva, tur att ingen blev skadad (förutom Saab-förarens ego)

Allt man kan begära av en vecka i fjällen.. och lite mer!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Noobs ska inte försöka sig på bräda, dom kan börja med snowblades ;D hint hint

2009-02-13 @ 16:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0