Recension: Watchmen

I söndags var jag och såg "Watchmen" på bio. Till skillnad från många filmfantaster hade jag inte några som helst förväntningar, då hypade filmer som denna har en tendens att.. floppa. Filmen är baserad på Alan Moores banbrytande och hyllade superhjälteserie (från 80-talet) och hade svensk biopremiär 13 mars 2009.

Who watches the watchmen? Quis custodiet ipsos custodes?

Vi befinner oss i ett alternativt 1985. Domedagsklockan visar på fem i tolv. Relationen mellan USA och Sovjet är spänd, upprustingen av kärnvapen länderna imellan får övriga världen att hålla andan. President Nixon har blivit omvald ännu en gång efter segern i Vietnamnkriget, allt tack vare Dr. Manhattan och hans superkrafter. De maskerade superhjältarna som under årtionden rensat bland amerikas avksum har blivit förbjudna enligt en ny lag och endast Dr. Manhattan och The Comedian förblir aktiva i regeringens tjänst. Rorschach, även han en tidigare medlem i den upplösta superhjältegruppen "Watchmen" förblir aktiv men jobbar på egen hand. När The Comedian blir brutalt mördad och polisen misslyckas med att finna ledtrådar fattar Rorschach misstanke om att någon försöker röja föredetta maskerade hjältar ur vägen, men vem och framförallt varför?

Jag har aldrig läst Watchmen i sin ursprungliga form, men kommer snabbt in i storyn och fängslas direkt av både starka skådespelarinsatser och den högre intellektuella växel som regissören Zack Snyder lägger i redan i början av de 163 minuterna.

"Existensen av liv är kraftigt överskattad" säger Dr Manhattan när han står på Mars tillsammans med Silk Spectre II, hans ex kollega tillika flickvän som försöker övertala honom att återvända till jorden och rädda oss från en säker undergång. Dr. Manhattans ord ekar fortfarande inom mig och påminner om hur dåliga vi människor är på att ta hand om varandra och vår planet.

Bortsett från ett fåtal mindre genomtänka scener skulle jag vilja beskriva filmen som magisk och istället för frågan "Vem vaktar väktarna" undrar jag; vem räddar oss från oss själva?



I rollerna: Malin Akerman, Billy Crudup, Jackie Earle Haley, Matthew Goode
Regi: Zack Snyder (Dawn of the Dead, 300)
Manus: David Hayter, Alex Tse

Kommentarer
Postat av: Anonym

Filmen var sjukt bra, med ett grymt soundtrack också (<3 sounds of silence). Dr. Manhattans ord var aha!-fängslande, det fick en att tänka till. Vilket är mitt motto för en bra film; en bra film för mig får mig att tänka på den efteråt, ett bra jävla tag.

2009-03-24 @ 19:00:53
Postat av: calle

bra att mitt namn inte kom med i föregående kommentar..

2009-03-24 @ 19:01:53
URL: http://rei.blogg.se/
Postat av: alice

heej

men hur ofta skriver du saker i din logg'?????????

2010-10-16 @ 18:19:14
URL: http://ans.bloggo.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0