om JOBB

Många säger att jag reser en hel del, vilket jag inte riktigt håller med om. Fick jag bestämma så skulle jag resa mycket mer än jag gör. Hur som helst - vill man resa krävs pengar och då är det en bra början att skaffa ett jobb. Mina tips för att få ett jobb är först och främst att se över vad du har för kontakter. Bra saker:

- Gamla praoplatser
- Föräldrarnas arbetsplatser/kontakter
- Övriga släktningars arbetsplatser och kontakter
- Hör dig för bland vänner som arbetar, kanske finns en öppning eller att de hört talas om något.

Glöm inte att ha ett snyggt, sakligt och uppdaterat CV redo. Har du referenser från praktikplatser och tidigare arbetsgivare så är det supertoppen!

Funkar inget av ovanstående så finns ju alltid sajter som
http://www.ams.se/
http://www.monster.se/ .

Om du pluggar kan det vara svårt att hinna med ett heltidsjobb och då kanske extrajobben på Student kan vara något för dig. Annars är Grannar verkligen ett bra forum där jag själv lagt in en annons och fått MASSOR av svar. Kan du tänka dig att vara barnvakt, vattna blommor, klippa gräs, vara hundvakt, hjälpa till med diverse sysslor är det perfekta extrapengar.

Ta med ditt CV och spring runt till alla platser i staden där du bor - lämna in och påpeka att du förstår att de kanske inte har något ledigt för stunden, men att de gärna får spara din ansökan. Tänk på att de flesta behöver mest hjälp inför sommaren och semestern eller inför jul (om det är en butik tex.).

Vill du jobba utomlands kan du nu på direkten börja fila på ditt engelska CV. Be någon om hjälp om du känner dig osäker för det ser väldigt dåligt ut om du har mängder med felstavningar och syftningsfel. I Sverige är det något lite "fult" med att ha ett foto bifogat sin arbetsansökan men utomlands bör du få med en bild på dig själv i nått hörn. Speciellt om du söker jobb som innebär möte med människor.

Om du ska åka utomlands och jobba och känner att du inte vill vänta så jävla länge så kolla upp landet/stadens arbetsförmedling online. Då vet du hur jobbsituationen ser ut och om du kan börja jobba direkt när du kommer fram. Många svenska företag har kontor ute i världen och då finns chansen att de intervjuar här på hemmaplan.

Det finns även många forum online för jobbsökanden världen över. Åker du som jag gjorde till London så är www.gumtree.com en UNDERBAR sajt. Där finns även annonser för andra städer i världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0