Barn

Jag jobbar som barnflicka - och när jag är i parken med tjejerna så ser jag massor av barn. Jag har kommit på mig själv med att verkligen analysera deras beteenden. Sjukt intressant!

Jag tror man kan se tydligt redan tidigt på barnen vilken typ av människor de kommer bli senare. Jag ser ett barn som vill ha en spade. Problemet är att en annan unge leker med just den spaden. Det barnet gör då är A) börjar gråta som en stucken gris, B) leker med något annat och väntar på sin tur eller C) allt som står i dess makt för att sno spaden.

Frågan är då, kommer inte barn "A" alltid att vara en liten lipsill som ger upp vid minsta motgång och tror att mamma eller pappa ska fixa allt åt dem? Kommer barn "B" vara en mönsterunge som alltid strävar efter att vara så korrekt som möjligt? Kanske till och med lite stel, tråkig och spela on the safe side hela tiden. Maffia och terrorister, tjuvar och banditer finns till pga barn som exempel "C".

Hur passande är vissa som föräldrar när de ännu inte insett saker som jag förstått långt innan jag ens tänkt tanken på egna barn? Det funkar inte att alltid låta barn A få precis som det vill. Ge honom/henne allt han/hon pekar på och tillfredställa barnet efter 1,5 sekund. Barn C måste man säga till på en gång när de gör fel. Det spelar ingen roll att det barn som blir utsatt för stölden får en annan spade och är nöjd med det. Din jävla unge får inte sno saker ur händerna på någon annan. För att det är F-E-L.

Det sorgligaste med det här är föräldrarna som står och ser på. 98% gör ingenting. Ingenting annat än att snutta på sina lattes, blippa med mobilerna och sucka över hur mycket viktig arbetstid de förlorar i parken. Endast ett fåtal är där klädda efter aktiviteterna (leka sandlåda, gunga och springa i gräset, klättra klätterställning). De kommer direkt från jobbet och sitter i sina kostymer med en laptop i knät.

Har ni inte tid eller ork att ta barnen till lekparken? Skaffa en barnflicka som varjefall orkar/vill engagera sig. Det är bättre för dig som föräldrer som kan fokusera på en sak i taget istället för att både barn och jobb hamnar i andra rummet. Och det är bäst för barnen.

Allt detta uspelar sig i en park på Östermalm.. ..

image42

Emelie och Julia är ju som mina egna små bonussyskon och jag ser fram emot att se dem växa upp.

Kommentarer
Postat av: pyttsyster

otroligt vad du gillar att highlighta stereotyper. vad lever du i för värld egentligen? :D

2008-06-01 @ 23:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0