Ny(ångest)afton och Midsommar!

Klockan närmar sig tolvslaget, jag kämpar med frusna fingrar för att få bort det jobbiga folieliknande pappret på champangekorken. Även om jag har fokus på den envisa korken så vet jag att folk över hela vårat långa rike precis i det ögonblicket brottas med samma ångest; nyårslöften.

"Jag ska sluta röka, jag ska börja träna, sluta bita på naglarna, spara mer pengar, resa mer, äta nyttigare"




Bla bla bla bullshit. Hur många av dess nyårslöften tror ni egentligen blir verklighet? Många håller nog ut de första dagarna, kanske till och med de första veckorna. Men vad händer sedan? En annan ångestframkallade sak med nyår är själv firandet. Det känns som folk börjar snacka nyårsplaner långt innan adventsljustakarna åkt upp. Det ska vara fin mat, alla tjejer ska ha paljettklänningar, killarna ska bära kostym eller frack. Släng sedan på ett gäng onödigt dyra miljöförstörande, djurskrämmande fyrverkerier på det så är hela kalajjset kirrat. På nårsafton ska allting vara så snoffsigt och flådigt.

Midsommarafton då? Håll i er nu, för nu tänker jag attackera en annan av era högtidsfavoriter. På midsommar gäller ungefär samma sak som på nyår, fast.. ja, tvärtom. Nu ska det inte vara frack och långklänning. Nu ska det vara så avslpappnat (bajsnödigt) och mysigt. "Nej, vi ska inte göra något speciellt, vi firar på en kompis latställe i skärgården". Japp. Enkelt var det, 17 sorter sill, alla tjejer ska va sommriga, smala och snygga i pastellfärgade klänningar eller vitt (som det absolut kommer bli gräsfläckar på) och blommor i håret. Ute ska man sitta trots att det är svinkallt. "Det är ju midsommar!" ALLA måste vara med på lekarna och det är SÅÅÅ roligt.

Skjut mig.



Nu tror ni säker att jag är någon form av högtidshatare. Det kanske jag är, men mitt inlägg handlar mest om att allt för många har glömt bort vad firandena egentligen handlar om. Nej, jag pratar inte om uråldriga traditioner för det vet jag inte ett piss om. Jag pratar om vänskap och gemenskap, att göra något med människor som står en nära och bara njuta av en mysig tradition tillsammans. Utan stressen, utan hypen och utan alla måsten.

Nyårsafton blir aldrig så roligt som man tänkt sig, och beror det verkligen på hur kvällen faktiskt blev eller på hur mycket man byggde upp förväntningarna innan?

Gott nytt krystat år och glad tjockångestafton!


Kommentarer
Postat av: ems

haha säger tjejen som kommer med rosa champange ;)

2009-01-08 @ 09:03:59
Postat av: A

Tss, jag hade ju fått den gratis ;P

2009-01-08 @ 19:37:06
URL: http://brunettens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0