VAPEN I HÄNDER PÅ BARN = ALDRIG EN LEK

Nä. Nu blir jag ARG. Media vill ju minsann alltid ha något att gotta sig i. Allra bäst är om de får gnälla på någon myndighet. De vill ju så gärna få oss att tro att vi är förtryckta av "the man" och att.. ja, du fattar.

Idag blev en 16-årig snorunge skjuten i benet utanför pendeltågstationen i Bålsta. Stackar lilla pluttignuttiga pojken då och DUMMA stygga farbror polisen som skjuter på små barn. Dumma dumma! Polisen var säkert rasist också. NER med polisen, ta ifrån dem deras vapen!

Eller.. vänta nu. Jag kollar lite närmare på vad som hänt. Den 16åriga pojken hade befunnit sig i området en längre stund och betett sig (enligt flera vittnen) 'besynerligt'. Till råge på allt hade han ett pistolliknande föremål i handen. Vad är ett "pistolliknande" föremål.. ? Är det ett riktigt vapen eller ett Soft Air-gun? Hur ska man veta det på avstånd? Många replikor (kopior av vapen) ser så verkliga ut att du inte känner skillnad förrens du har det i handen. Eller har blivit träffad av en kula.. (!)

Polis hade kallats till platsen där pojken befann sig, med "vapnet" i handen. När de gick mot honom hade han sprungit iväg. En gata bort hade polisen hunnit i kapp. De hade skrikit åt honom att "STANNA", "LÄGG NER VAPNET" och "NER PÅ MARKEN". Pojken valde istället att vända sig om och RIKTA vapnet mot poliserna. Varpå han blev skjuten i benet.

RÄTT!

Barn ska inte leka med saker som är så påtagligt lika riktiga vapen. Det är så sjukt dumt. Speciellt inte utomhus! Om polisen kallas till platsen och ber dig lägga ner vapnet, inte fan ska man springa därifrån? Då ska man väl lägga ner plastgrunkan på marken och låta dem undersöka den?

Om jag var polis.. blev kallad till en plats där en ung man (många 17åriga pojkar ser BETYDLIGT äldre ut) setts med ett vapen. Om jag bett honom lägga ifrån sig vapnet varpå han kutat därifrån. Om jag skrikit åt honom att lägga ner vapnet, lägga sig på marken, visa händerna. Hade han då siktat med sitt vapen mot mig - ja, då hade jag skjutit honom i benet INNAN jag riskerat att blivit skjuten själv. Skjut först - fråga sen är det som gäller i det läget.

När ska vi reagera mot de olämpliga leksakerna som finns för barn? När ska föräldrarna ta ansvar för vad som kan hända med deras feluppfostrade barn? Poliserna agerade rätt - den enda som ska ångra sig är ungjävlen. Hoppas det gör ont i benet, hoppas du lärt dig en läxa. Hoppas du inte låter dina egna barn hamna i samma sits.

Vad göra, VAD ska göras? Måste fler barn bli skjutna innan det händer något här i landet? Mina barn kommer få tjata sig tills att ens få en blå, genomskinlig liten vattenpistol..



Läs en artikel om händelsen här på
Aftonbladet.

Jag väntar med spänning på hur media tänker gotta sig i detta..


Kommentarer
Postat av: Mama

Härligt engagemang av dig.. Ni fick inte ens leka med vattenpistoler..eller My little pony... Anser att bägge é lika farliga

2009-03-10 @ 19:37:19
Postat av: Therece

Kolla har: http://www.volontarresor.se



Jag foljer med pa vaaad som helst, men helst i Afrika!!

2009-03-11 @ 08:50:29
URL: http://therece.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så ung och dum...skrämmande

2009-03-11 @ 14:29:21
Postat av: Alexandra

@ Anonym

Så ung och dum? Du får gärna utveckla den kommentaren. Blir jäkligt nyfiken på vad exakt det är du inte gillar!

2009-03-23 @ 17:37:11
URL: http://brunettens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0